Sidor

måndag 15 april 2013

Styrketräning?

Tre dagar i veckan går jag på Skivstång, alltså samma sak som det mer kända BodyPump, men i Friskis&Svettis-tappning. Idag stötte jag på ett intressant blogg-inlägg om just BodyPump.

http://innerstrengthblog.com/2012/01/06/bodypump-helt-vardelost/

Jag håller delvis med, BodyPump är inte styrketräning utan mer uthållighetsträning för musklerna. Det är ganska lätt att öka vikterna i början men sedan kommer man till en gräns där det är svårt att öka mer. Sedan jag började träna Skivstång i Januari så har jag dubblat mina vikter på ben och bröst och ökat något på axlar och biceps, jag känner mig också starkare men det som är ännu mer positivt är jag även förbättrat min kondition! För ett par veckor sedan gjorde jag ett löp-test där jag sprang 1 mil på 60 min. Något jag ALDRIG har klarat innan. Förvånad! 

Jag kommer säkert tycka att BodyPump inte ger mig mer om några månader men just nu känner jag att jag fortfarande kan öka mina vikter och bäst av allt, jag tycker att det är roligt! Men att gå på BodyPump för att bygga stora muskler, det funkar ju inte i längden...



2 kommentarer:

  1. Åh vad jag önskar att jag också hade möjlighet att komma iväg på träningspass. Men mina powerwalks är inte helt fel de heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Powerwalks i detta härliga väder ska man inte underskatta. Även bra för själen! :-)

      Radera